Hulpmiddelen
Stad Holland Zorgverzekeraar hecht veel waarde aan een goede communicatie met haar hulpmiddelenleveranciers. Via deze site kunt u op de hoogte blijven van de ontwikkelingen op het gebied van het beleid voor hulpmiddelenleveranciers.
Contracteerbeleid Hulpmiddelen 2022
Stad Holland Zorgverzekeraar volgt de ontwikkelingen met betrekking tot COVID-19 nauwgezet. Op dit moment kunnen we niet goed inschatten of - en zo ja, in hoeverre - de ontwikkelingen rond het coronavirus gevolgen hebben voor het contracteerbeleid 2022. Mochten aanpassingen in het contracteerbeleid noodzakelijk zijn, dan informeren wij u daar tijdig over.
Stad Holland vindt dat kwaliteit vooral bepaald kan worden door de beroepsgroep en sluit om die reden in haar contracten aan bij de door de beroepsgroep opgestelde richtlijnen en standaarden. Als in die richtlijnen bepaalde kwaliteitseisen staan, worden deze opgenomen in de overeenkomst.
Wat betekent dit concreet?
- De zorgaanbieder houdt zich aan de wet- en regelgeving en volgt de normen die volgens de stand van de wetenschap en praktijk gelden.
- De zorg moet doelmatig zijn en is gebaseerd op de laatste stand van de wetenschap
- De zorgaanbieder moet zich blijven ontwikkelen in de kennis die nodig is om zijn beroep uit te oefenen, bijvoorbeeld in de vorm van bij- en nascholing.
- We zien een rol voor onszelf weggelegd om 'malpractice' te signaleren.
Wat | Wie | Wanneer |
Contracteringsgesprekken | Stad Holland Zorgverzekeraar |
mei-augustus 2021 |
Versturen contracten | Stad Holland Zorgverzekeraar | september - oktober 2021 |
Na het versturen van het contract heeft u 4 -6 weken de tijd om deze te bestuderen en te ondertekenen | Zorgaanbieder | Reactietermijn van 4 -6 weken |
Contractering afronden | Stad Holland Zorgverzekeraar | 12 november 2021 |
Publicatie gecontracteerde partijen op de website | Stad Holland Zorgverzekeraar | 12 november 2021 |
Innovatie in de zorg is belangrijk. Stad Holland is van mening, dat het initiatief hiertoe van de zorgverleners zelf moet komen. Wel werken wij graag mee aan en faciliteren de vernieuwingen in de zorg mits zij leiden tot verbetering van de zorg. Heeft u als zorgaanbieder een innovatief voorstel? Stuur deze dan naar het volgende e-mailadres: contractering.hulpmiddelen@dsw.nl. Graag o.a. de volgende punten hierin verwerken:
- Het doel en de omvang van het project en welke concrete resultaten worden verwacht.
- De innovatie moet breed implementeerbaar/schaalbaar zijn.
- De innovatie moet een bekostigingsvoorstel bevatten. De voorstellen moeten een budget neutrale of kostenbesparende businessclass hebben.
- De innovatie moet een belangrijke “Stad Holland impact” hebben. Dus er moet een aanzienlijke Stad Holland populatie van toepassing zijn, of het moet een innovatievoorstel zijn waarbij de steun van Stad Holland wordt gevraagd naast een andere verzekeraar, een zogenoemd "aanhaakproject".
Als maatschappelijke organisatie ondersteunen we de beweging tot verduurzaming van de zorg in de vorm van de Green Deal Zorg. Vanuit de Green Deal richten we ons op een viertal pijlers (CO2 reductie, circulair werken, medicijnresten uit water en gezonde leefomgeving). Stad Holland voert proactief het gesprek over duurzaamheid met zorgaanbieders en kijkt gezamenlijk naar passende alternatieven voor verduurzaming in de keten.
Digitalisering kan een belangrijke bijdrage leveren aan plaats- en tijdsonafhankelijke zorg en biedt daarmee een basis om langer thuis te blijven wonen, minder vaak naar het ziekenhuis te hoeven gaan of eigen regie te behouden voor cliënten en mantelzorgers. Tegelijkertijd kan digitalisering de effectiviteit van de zorg vergroten, bijdragen aan de betaalbaarheid, de kwaliteit op peil houden of verbeteren en de overspannen arbeidsmarkt in het zorgveld verlichten. Dit hebben we ervaren tijdens de coronacrisis.
Via de contractering van digitale zorg stimuleren we de ontwikkeling van digitale oplossingen in zorgprocessen en de opschaling daarvan bij zorgaanbieders. We kijken naar de voorwaarden voor het voorkomen, verplaatsen en vernieuwen van zorg, Door inzet van passende digitale zorg, die bewezen effectief is óf waarvoor gedurende experimentfase bewijs verzameld wordt, transformeren we zorgpaden. Dit leidt tot beter passende zorg voor de patiënt en houdt deze zorg toegankelijk en betaalbaar.
Uitgangspunten bij de contractering:
- Elke zorgaanbieder faciliteert de mogelijkheid tot digitaal consult. Voor sommige zorg is een normstelling voor het percentage digitale consulten in de contractering van toepassing.
- Om te komen tot een generiek benaderbare landelijke zorginfrastructuur willen we samen met zorgaanbieders komen tot afspraken, waarin de noodzakelijke randvoorwaarden geborgd worden. Initiatieven die hieraan mee werken worden gestimuleerd met o.a. deelname aan de VIPP-regelingen. Om daarin ook de patiënt centraal te stellen is de gegevensuitwisseling met PGO’s een noodzakelijke vereiste. Daarnaast is het een belangrijke randvoorwaarde dat zorgaanbieders gebruik maken van generieke voorzieningen t.a.v. adressering, toestemming, identificatie, authenticatie en autorisatie.
- De juiste zorg op de juiste plek vraagt een meer integrale benadering van inzet van zorg (digitaal waar het kan, gecombineerd met fysiek waar het moet). Dit vraagt aanpassingen in zorgpaden (bv. digitale triage 1e lijn, digitale intake breed in 2e lijn, starten pilots hybride ziekenhuizen). Opschalen van deze nieuwe vorm van zorg betekent dat deze bestaande zorg vervangt, dus niet erbij komt. We stimuleren pilots op dit vlak in combinatie met het vorige punt.
Ten opzichte van 2021 zijn er geen wijzigingen in ons contracteerbeleid.
Het contracteerbeleid 2021 vindt u hier.
Overeenkomst met Stad Holland
Stad Holland Zorgverzekeraar contracteert “breed”. Stad Holland vindt keuzevrijheid voor verzekerden namelijk belangrijk. Met alle leveranciers die voldoen aan onderstaande voorwaarden, wordt een contract afgesloten, als zij dit willen.
Voorwaarden nieuwe leveranciers
- Voor de meeste gecontracteerde leveranciers is certificering bij SEMH, StAr, ISO, NUVO sectie Kwaliteitsgroep Low Vision of ANKO een onderdeel van de overeenkomst. De eisen voor kwaliteit zijn beschreven per hulpmiddelengroep. Vanwege de grote diversiteit aan hulpmiddelen zijn deze eisen op te vragen bij de afdeling Zorgcontractering Hulpmiddelen.
- Bij een aantal hulpmiddelengroepen is opgenomen dat er conform (ZN)protocollen, richtlijnen en/of hulpmiddelenkompassen wordt gewerkt.
- Stad Holland hanteert een breed contracteerbeleid m.u.v. hulpmiddelen die samenhangen met verzorging en verpleging op bed.
Wijze van contracteren
Stad Holland heeft de toegankelijkheid van zorg voor haar verzekerden hoog in het vaandel staan. In principe komen alle leveranciers die aan bovengenoemde voorwaarden voldoen in aanmerking voor een overeenkomst. Mocht u als niet-gecontracteerde leverancier een overeenkomst met ons willen aangaan, dan kunt u het verzoek daartoe mailen naar overeenkomsten@stadholland.nl. Wij ontvangen graag uw AGB-code, een kopie van eventuele certificering en voor welke hulpmiddelengroep u een contract wilt ontvangen.
Het aanvragen van een overeenkomst is het gehele jaar mogelijk.
De overeenkomsten voor orthopedische schoenen, therapeutische elastische kousen, pro- en orthesen, haarwerken, audiciens (gedeeltelijk), low vision hulpmiddelen en mammaprotheses worden via VECOZO aangeboden. Overige maatwerkovereenkomsten worden per email aangeboden.
Wanneer u een contract heeft ontvangen, kunt u het getekende contract zo spoedig mogelijk, maar in ieder geval binnen 6 weken, mailen naar overeenkomsten@dsw.nl, als gescand document uploaden via MijnZorgverlener of per post sturen naar:
Stad Holland t.a.v. afdeling Overeenkomsten
Postbus 295
3100 AG Schiedam
Declareren van zorgkosten
Declaraties worden elektronisch aangeleverd. Dit vermindert voor zowel de zorgaanbieder als Stad Holland de administratieve last.
Voor het elektronisch verwerken van declaraties is Stad Holland aangesloten bij VECOZO. Met VECOZO verstuurt u uw declaraties via een beveiligde internetverbinding naar DSW. Vervolgens kunt u online de verwerking volgen en zien wanneer de declaratie door Stad Holland betaalbaar is gesteld.
Wat heeft u nodig om uw declaratie elektronisch aan te leveren?
-
AGB-code (Algemeen Gegevensbeheer Code)
Vektis, het informatiecentrum voor de zorgverzekeringsbranche verstrekt AGB-codes en beheert de AGB database. Met de AGB-code, waaraan uw (praktijk)gegevens zijn gekoppeld, kunt u zich bij Stad Holland identificeren. U kunt hier de AGB-code aanvragen. - Certificaat VECOZO
VECOZO kent diverse toepassingen. Zo kunt u met een VECOZO certificaat onder andere uw declaraties via het Elektronisch Declaratie Portaal (EDP) bij de verschillende zorgverzekeraars indienen. U kunt hier een VECOZO certificaat aanvragen.
De verleende zorg wordt via zorgproducten gedeclareerd. Om het declaratieproces uit te voeren heeft u speciale software nodig. Indien u hier vragen over heeft, adviseren wij u contact op te nemen met de NZa.
Wanneer u geen zorgovereenkomst met Stad Holland Zorgverzekeraar hebt afgesloten kunt u niet bij Stad Holland Zorgverzekeraar declareren via VECOZO. U stuurt in dat geval een factuur aan de verzekerde. De declaratie moet voldoen aan de declaratiebepalingen zoals bepaald door de NZa. De verzekerde kan vervolgens deze nota bij Stad Holland indienen. U moet onze verzekerden hierover voorafgaand aan de behandeling informeren en uw prijzen kenbaar maken.
Zorgverzekeraars zijn verplicht om ook deze declaraties te onderzoeken op rechtmatigheid en doelmatigheid.
Zorgverzekeraars zijn verplicht de rechtmatigheid en doelmatigheid van de in rekening gebrachte prestaties te onderzoeken. Ons controleplan kunt u hier inzien.
Vergoedingen
Voor informatie over de vergoeding en eventuele eigen bijdrage van hulpmiddelen voor consumenten verwijzen we u naar het vergoedingenoverzicht.
Contactgegevens
Voor vragen verwijzen we u naar de contactpagina.Brochures & formulieren
De aanvraagformulieren en andere documenten rondom deze zorgsoort vindt u op de pagina 'Brochures'.