Farmacie
Stad Holland Zorgverzekeraar hecht veel waarde aan goede communicatie met zorgverleners. Via deze site kunt u op de hoogte blijven van de ontwikkelingen op het gebied van het beleid voor extramurale farmaceutische zorg.
Contracteerbeleid farmacie 2022
Stad Holland Zorgverzekeraar volgt de ontwikkelingen met betrekking tot COVID-19 nauwgezet. Op dit moment kunnen we niet goed inschatten of - en zo ja, in hoeverre - de ontwikkelingen rond het coronavirus gevolgen hebben voor het contracteerbeleid 2022. Mochten aanpassingen in het contracteerbeleid noodzakelijk zijn, dan informeren wij u daar tijdig over.
Stad Holland vindt dat kwaliteit vooral bepaald kan worden door de beroepsgroep en sluit om die reden in haar contracten aan bij de door de beroepsgroep opgestelde richtlijnen en standaarden. Als in die richtlijnen bepaalde kwaliteitseisen staan, worden deze opgenomen in de overeenkomst.
Wat betekent dit concreet?
- De zorgaanbieder houdt zich aan de wet- en regelgeving en volgt de normen die volgens de stand van de wetenschap en praktijk gelden.
- De zorg moet doelmatig zijn en is gebaseerd op de laatste stand van de wetenschap
- De zorgaanbieder moet zich blijven ontwikkelen in de kennis die nodig is om zijn beroep uit te oefenen, bijvoorbeeld in de vorm van bij- en nascholing.
- We zien een rol voor onszelf weggelegd om 'malpractice' te signaleren.
Wat | Wie | Wanneer |
Publiceren contracteerbeleid | Stad Holland Zorgverzekeraar |
1 april 2021 |
Gesprekken zorgmakelaars en vertegenwoordigers 2021 | Stad Holland Zorgverzekeraar, zorgmakelaars en vertegenwoordigers | juli - september 2021 |
Versturen contracten | Stad Holland Zorgverzekeraar | oktober 2021 |
Bekendmaking of en door wie de zorgaanbieder zich laat vertegenwoordigen | Zorgaanbieder | september 2021 |
Na het versturen van het contract heeft u 4 - 6 weken de tijd om deze te bestuderen en te ondertekenen | Zorgaanbieder |
Reactietermijn van 4 - 6 weken |
Publicatie gecontracteerde zorgverleners op 'zoek een zorgverlener' | Stad Holland Zorgverzekeraar | 12 november 2021 |
Innovatie in de zorg is belangrijk. Wat er vernieuwd en daarmee verbeterd moet worden, wordt voornamelijk bepaald door de beroepsgroep. We vinden daarom ook dat het initiatief voor innovatie vanuit het veld moet komen. Wij stellen geen specifieke eisen aan innovaties, maar kijken of de voorgestelde vernieuwingen onder de verzekerde prestaties van de Zorgverzekeringswet vallen en of het idee inderdaad leidt tot verbetering van de zorg. Heeft u als zorgaanbieder een innovatievoorstel? Stuur deze dan naar het volgende e-mailadres: contractering.farmacie@dsw.nl. Geef daarbij kort aan wat het doel en de omvang van het project is en welke concrete resultaten worden verwacht.
Innovatie in de zorg is belangrijk. Stad Holland is van mening, dat het initiatief hiertoe van de zorgverleners zelf moet komen. Wel werken wij graag mee aan en faciliteren de vernieuwingen in de zorg mits zij leiden tot verbetering van de zorg. Heeft u als zorgaanbieder een innovatief voorstel? Stuur deze dan naar het volgende e-mailadres: contractering.farmacie@dsw.nl
Graag o.a. de volgende punten hierin verwerken:
- Het doel en de omvang van het project en welke concrete resultaten worden verwacht.
- De innovatie moet breed implementeerbaar/schaalbaar zijn.
- De innovatie moet een bekostigingsvoorstel bevatten. De voorstellen moeten een budget neutrale of kostenbesparende businessclass hebben.
- De innovatie moet een belangrijke “Stad Holland impact” hebben. Dus er moet een aanzienlijke Stad Holland populatie van toepassing zijn, of het moet een innovatievoorstel zijn waarbij de steun van Stad Holland wordt gevraagd naast een andere verzekeraar, een zogenoemd "aanhaakproject".
Als maatschappelijke organisatie ondersteunen we de beweging tot verduurzaming van de zorg in de vorm van de Green Deal Zorg. Vanuit de Green Deal richten we ons op een viertal pijlers (CO2 reductie, circulair werken, medicijnresten uit water en gezonde leefomgeving). Stad Holland voert proactief het gesprek over duurzaamheid met zorgaanbieders en kijkt gezamenlijk naar passende alternatieven voor verduurzaming in de keten.
Digitalisering kan een belangrijke bijdrage leveren aan plaats- en tijdsonafhankelijke zorg en biedt daarmee een basis om langer thuis te blijven wonen, minder vaak naar het ziekenhuis te hoeven gaan of eigen regie te behouden voor cliënten en mantelzorgers. Tegelijkertijd kan digitalisering de effectiviteit van de zorg vergroten, bijdragen aan de betaalbaarheid, de kwaliteit op peil houden of verbeteren en de overspannen arbeidsmarkt in het zorgveld verlichten. Dit hebben we ervaren tijdens de coronacrisis.
Via de contractering van digitale zorg stimuleren we de ontwikkeling van digitale oplossingen in zorgprocessen en de opschaling daarvan bij zorgaanbieders. We kijken naar de voorwaarden voor het voorkomen, verplaatsen en vernieuwen van zorg, Door inzet van passende digitale zorg, die bewezen effectief is óf waarvoor gedurende experimentfase bewijs verzameld wordt, transformeren we zorgpaden. Dit leidt tot beter passende zorg voor de patiënt en houdt deze zorg toegankelijk en betaalbaar.
Uitgangspunten bij de contractering:
- Elke zorgaanbieder faciliteert de mogelijkheid tot digitaal consult. Voor sommige zorg is een normstelling voor het percentage digitale consulten in de contractering van toepassing.
- Om te komen tot een generiek benaderbare landelijke zorginfrastructuur willen we samen met zorgaanbieders komen tot afspraken, waarin de noodzakelijke randvoorwaarden geborgd worden. Initiatieven die hieraan mee werken worden gestimuleerd met o.a. deelname aan de VIPP-regelingen. Om daarin ook de patiënt centraal te stellen is de gegevensuitwisseling met PGO’s een noodzakelijke vereiste. Daarnaast is het een belangrijke randvoorwaarde dat zorgaanbieders gebruik maken van generieke voorzieningen t.a.v. adressering, toestemming, identificatie, authenticatie en autorisatie.
- De juiste zorg op de juiste plek vraagt een meer integrale benadering van inzet van zorg (digitaal waar het kan, gecombineerd met fysiek waar het moet). Dit vraagt aanpassingen in zorgpaden (bv. digitale triage 1e lijn, digitale intake breed in 2e lijn, starten pilots hybride ziekenhuizen). Opschalen van deze nieuwe vorm van zorg betekent dat deze bestaande zorg vervangt, dus niet erbij komt. We stimuleren pilots op dit vlak in combinatie met het vorige punt.
In 2021 is een nieuwe lijn uitgezet bij het contracteren van farmaceutische zorg. Dit heeft voor een groot deel van de markt geleid tot tweejarige afspraken. het contracteerbeleid van 2022 is een bestendiging van deze lijn en daarom zijn er geen grote verschillen ten opzichte van 2021. Het contracteerbeleid 2021 vindt u hier.
Per 2022 vervalt voor alle zorgaanbieders de terugkoppeling van de substitutiegraad over het oude substitutiebeleid. Wilt u het substitutiebeleid geldig in 2021 en de bijbehorende lijsten inzien, dan kunt u dit hier vinden.
Afspraken op basis van het type apotheek
Stad Holland gaat bij de contractering van 2022 voor het maken van de afspraken uit van het soort apotheek. Wij maken hierbij onderscheid tussen:
- Een regulier openbaar apotheek
- Een internetapotheek*
- Een bereidende apotheek
- Een poli apotheek
- Een apotheekhoudend huisarts
- Een unieke leverancier
*Een internetapotheek is in dit geval een openbaar apotheek met een aanzienlijk aandeel online dienstverlening.
De toekenning van de typering is gebaseerd op uw declaratiepatroon.
Keuze vertegenwoordiger in samenhang met de contractafspraken
Voor de overeenkomst van 2022 verwachten wij dat de zorgaanbieder vóór 1 september 2021 aangeeft of en zo ja door welke vertegenwoordiger hij of zij zich bij de contractafspraken laat vertegenwoordigen voor het komend jaar. Dit was afgelopen jaar al op 1 juli noodzakelijk. Wij hebben besloten deze termijn te verruimen. Deze keus ligt per 1 september 2021 vast voor het contractjaar 2022 of langer indien een meerjaren overeenkomst wordt gesloten. In de af te sluiten overeenkomst wordt, net als in 2021, vastgelegd voor welke apotheken wordt getekend.
Indien een apotheek lopende het contract wordt overgenomen, bepaalt Stad Holland eerst de impact daarvan. Op basis van de impact ontvangt u een akkoord of geen akkoord om de contractafspraken ook op deze vestiging van toepassing te laten zijn. Wanneer Stad Holland niet akkoord gaat om de contractafspraken aan te passen voor de apotheek, heeft u twee keuzes. U houdt de afspraken die van toepassing waren voor het lopende contract van die apotheek, of u kiest voor afspraken die horen bij de basisovereenkomst. Deze twee keuzes gelden ook voor apotheken die per 1 september 2021 aangeven zich in de onderhandelingen te laten vertegenwoordigen door bijvoorbeeld een zorgmakelaar en die al een overeenkomst met Stad Holland hebben afgesloten voor de periode 2021-2022.
Overeenkomst met Stad Holland
Stad Holland heeft de toegankelijkheid van zorg voor haar verzekerden hoog in het vaandel staan. In principe komen alle zorgaanbieders die aan onderstaande voorwaarden voldoen in aanmerking voor een overeenkomst.
De zorgaanbieder:
- Is geen volledige internetapotheek
- Beschikt bij de levering van zorg en terhandstelling van geneesmiddelen over een beherend apotheker of is apotheekhoudend huisarts. Deze persoon
- is ingeschreven in het BIG-register
- is opgenomen in het register van gevestigd apothekers van de IGJ
- beschikt over een actuele AGB code
- beschikt over de vektis kwalificatie ‘apotheker’ of ‘apotheekhoudend huisarts’
- Voldoet en werkt minimaal volgens de eisen zoals vastgesteld in de Nederlandse Apotheeknorm
- Voor polikinische apotheken geldt de Beroepsstandaard van de Apotheken van het Ziekenhuis (BAZ).
- Levert de farmaceutische zorg zo doelmatig mogelijk in overleg met de voorschrijver;
- Hij heeft hierbij aandacht voor gezamenlijke navolging van de wetenschappelijke (NHG) standaarden
- Voert de noodzakelijke medisch farmaceutische beslisregels (MFB’s) uit
- Neemt deel aan farmacotherapeutische overleg (alleen voor openbare apotheken)
- Beschikt over een adequate waarneemregeling;
- Is verantwoordelijk voor het bieden van farmaceutische zorg gedurende 24 uur per dag en 7 dagen per week. Hier wordt bij voorkeur voor aangesloten bij een dienstapotheek
Mocht u als niet-gecontracteerde zorgaanbieder een zorgovereenkomst met ons willen aangaan, dan kunt u een verzoek voor een overeenkomst mailen naar: contractering.farmacie@dsw.nl. Vermeld hierbij ook of u zich door een zorgmakelaar of onderhandelgroep laat vertegenwoordigen.
Apotheken die die voldoende verzekerden van DSW, Stad Holland en InTwente hebben voor een representerende meting, worden gemonitord op de substitutie van spécialité geneesmiddelen naar generieke geneesmiddelen. Deze apotheken worden in de maand na afloop van elk kwartaal geïnformeerd over hun substitutiegraad. De substitutiegraad wordt berekend over alle multisourcegeneesmiddelen. De huidige multisourcelijst met middelen waarover de substitutiegraad wordt berekend over de lopende maand vindt u hieronder. Deze lijst is een momentopname. De actuele stand van de multisourcelijst is onderhevig aan veranderingen op basis van de leverbaarheid van de geneesmiddelen en medisch noodzakelijke uitzonderingen.
Multisourcelijst Excel bestand
Bekijk ook de vorige lijsten.
Nieuwe geneesmiddelengroepen multisourcelijst na patentverloop:
Februari 2021
Er zijn deze maand geen nieuwe generieken.
In onderstaande gevallen worden geneesmiddelen uitgesloten van de berekening van de substitutiegraad:
- Clusters waarbij het goedkoopste generiek duurder is dan of gelijk is aan het goedkoopste specialité
- Geneesmiddelen waarvoor substitutie om medisch inhoudelijke redenen niet wenselijk is
- Geneesmiddelen die landelijk niet leverbaar zijn worden uitgesloten. Wij gaan uit van de (niet leverbare) lijsten die groothandels maandelijks bij Stad Holland aanleveren.
Per maand beoordeelt de adviserend geneeskundige in samenspraak met de adviserend apothekers nieuw op te nemen geneesmiddelen. Nieuwe geneesmiddelen worden altijd in de 1e maand in de Taxe uitgezonderd in de berekening van de substitutiegraad.
Declareren van zorgkosten
Declaraties worden elektronisch aangeleverd. Dit vermindert voor zowel de zorgaanbieder als Stad Holland de administratieve last.
Voor het elektronisch verwerken van declaraties is Stad Holland aangesloten bij VECOZO. Met VECOZO verstuurt u uw declaraties via een beveiligde internetverbinding naar Stad Holland. Vervolgens kunt u online de verwerking volgen en zien wanneer de declaratie door Stad Holland betaalbaar is gesteld.
Wat heeft u nodig om uw declaratie elektronisch aan te leveren?
-
AGB-code (Algemeen Gegevensbeheer Code)
Vektis, het informatiecentrum voor de zorgverzekeringsbranche verstrekt AGB-codes en beheert de AGB database. Met de AGB-code, waaraan uw (praktijk)gegevens zijn gekoppeld, kunt u zich bij DSW identificeren. U kunt hier de AGB-code aanvragen. - Certificaat VECOZO
VECOZO kent diverse toepassingen. Zo kunt u met een VECOZO certificaat onder andere uw declaraties via het Elektronisch Declaratie Portaal (EDP) bij de verschillende zorgverzekeraars indienen. U kunt hier een VECOZO certificaat aanvragen.
De verleende zorg wordt via zorgproducten gedeclareerd. Om het declaratieproces uit te voeren heeft u speciale software nodig. Indien u hier vragen over heeft, adviseren wij u contact op te nemen met de NZa.
Wanneer u geen zorgovereenkomst met Stad Holland Zorgverzekeraar hebt afgesloten kunt u niet bij Stad Holland Zorgverzekeraar declareren via VECOZO. U stuurt in dat geval een factuur aan de verzekerde. De declaratie moet voldoen aan de declaratiebepalingen zoals bepaald door de NZa. De verzekerde kan vervolgens deze nota bij Stad Holland indienen. U moet onze verzekerden hierover voorafgaand aan de behandeling informeren en uw prijzen kenbaar maken.
Zorgverzekeraars zijn verplicht om ook deze declaraties te onderzoeken op rechtmatigheid en doelmatigheid.
Zorgverzekeraars zijn verplicht de rechtmatigheid en doelmatigheid van de in rekening gebrachte prestaties te onderzoeken. Ons controleplan kunt u hier inzien.
Vergoedingen voor consumenten
Voor informatie over de vergoeding van farmacie voor consumenten verwijzen we u naar het vergoedingenoverzicht:
Contactgegevens
Voor vragen verwijzen we u naar de contactpagina.Brochures & formulieren
De aanvraagformulieren en andere documenten rondom deze zorgsoort vindt u op de pagina 'Brochures'.