Bijzondere optische hulpmiddelen
Als een bril of contactlenzen niet meer voldoende helpen, kunt u gebruik maken van bijzondere optische hulpmiddelen. Hieronder vallen bijvoorbeeld:
- telescoopbril
- verrekijkerloep
- handloep
- ptosisbril
- kappenbril
Brilmonturen, brillenglazen, filterglazen, contactlenzen en eenvoudige hulpmiddelen voor lezen en schrijven zonder medische indicatie vallen niet onder de te verzekeren prestatie.
- Basisverzekering
100% vergoeding bij gecontracteerde zorg: afhankelijk van het type hulpmiddel wordt dit in bruikleen of in eigendom geleverd.
- Compact AV
Geen aanvullende vergoeding
- Jongeren AV
- Standaard AV
- Uitgebreide AV
- Extra Uitgebreide AV
- Er is een aanvullende vergoeding opgenomen voor reguliere brillenglazen/contactlenzen
Wat is de gebruikstermijn?
- Afhankelijk van het type hulpmiddel
- De gemiddelde gebruikstermijn is afhankelijk van het type hulpmiddel. Dit wordt beoordeeld bij de aanvraag.
Zijn er bijzonderheden?
- Geen
- Er zijn geen bijzonderheden.
Wat betaal ik zelf?
Het deel dat boven de maximale vergoeding uitkomt, betaalt u zelf. Daarnaast kan er nog sprake zijn van een eigen risico of eigen bijdrage.
- Eigen risico
- Vergoedingen in eigendom tellen mee voor uw eigen risico. Vergoedingen in bruikleen tellen niet mee voor uw eigen risico. Het eigen risico heeft in beide gevallen geen betrekking op kinderen onder de 18 jaar.
- Eigen bijdrage
-
Er geldt een wettelijke eigen bijdrage bij de ptosis- of kappenbril als er een visuscorrectie is verwerkt in de brillenglazen: € 58,50 per brillenglas met een maximum van € 115,- per kalenderjaar. In de andere gevallen hoeft u geen wettelijke eigen bijdrage te betalen.
- Leverancier zonder contract
-
Stad Holland sluit met zo veel mogelijk hulpmiddelen leveranciers een contract af. Het afsluiten van een contract levert namelijk alle betrokken partijen (verzekerde, zorgaanbieder, zorgverzekeraar) voordelen op. Met slechts een klein aantal zorgaanbieders wordt er, om verschillende redenen, geen contract afgesloten. Bij die leveranciers met wie het Stad Holland niet lukt om tot afspraken te komen, zult u in de meeste gevallen een nota van de leverancier meekrijgen. Deze nota dient u bij ons in en zal door ons vergoed worden, voor zover het gehanteerde tarief van de leverancier niet buitensporig hoog is. De regelgeving van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) sluit de vergoeding van excessieve tarieven namelijk uit.
Wat moet ik zelf regelen?
- Eerste keer
-
Om voor vergoeding in aanmerking te komen heeft u vooraf toestemming nodig van Stad Holland . Wij hebben een schriftelijke aanvraag van uw oogarts nodig, met een offerte van de leverancier.
- Herhaling
- Voor herhaling (opnieuw verkrijgen) van het hulpmiddel hebben we een schriftelijke aanvraag van uw huisarts of oogarts nodig, met een offerte van de leverancier.
- Problemen hulpmiddel
-
Als er iets aan de hand is met uw hulpmiddel, neem dan contact op met de leverancier.
- Declareren
- Gecontracteerde leveranciers dienen hun nota’s direct bij Stad Holland in. Als u naar een niet-gecontracteerde leverancier gaat, ontvangt u zelf de nota van de leverancier en dient u deze vervolgens bij ons in. Deze kunt u eenvoudig declareren via de app of Mijn Stad Holland.
Waar kan ik terecht?
U mag zelf bepalen naar welke erkende leverancier u gaat. Om te voorkomen dat u extra kosten betaalt, adviseren we u naar een gecontracteerde leverancier te gaan.
Zoek in de zorgatlas naar hulpmiddelenleveranciers.
Dit is een beknopt overzicht, informatie over alle uitsluitingen en beperkingen kunnen in de polisvoorwaarden geraadpleegd worden.