Aangepaste apparatuur voor bediening van computers
De apparatuur is bedoeld voor personen met een visuele of motorische beperking. Bij aangepaste apparatuur kunt u denken aan een speciaal (vergroot) toetsenbord, oogbediening en hoofdbediening.
Wat is de gebruikstermijn?
- Afhankelijk van het type hulpmiddel
- De gemiddelde gebruikstermijn is afhankelijk van het type hulpmiddel. Dit wordt beoordeeld bij de aanvraag.
Zijn er bijzonderheden?
- Niet vergoed
- Computers vallen niet onder de vergoeding. Hulpmiddelen die een compensatie bieden voor beperkingen bij het uitvoeren van huishoudelijke taken (keukengerei) en eenvoudige eet- en drinkhulpmiddelen (borden, drinkbekers) vallen ook niet onder de vergoeding.
Wat betaal ik zelf?
Het deel dat boven de maximale vergoeding uitkomt, betaalt u zelf. Daarnaast kan er nog sprake zijn van een eigen risico of eigen bijdrage.
- Eigen risico
- Ja, vergoedingen uit de basisverzekering tellen mee voor uw eigen risico.
- Eigen bijdrage
- Nee, er geldt geen eigen bijdrage.
- Leverancier zonder contract
-
Stad Holland sluit met zo veel mogelijk hulpmiddelen leveranciers een contract af. Het afsluiten van een contract levert namelijk alle betrokken partijen (verzekerde, zorgaanbieder, zorgverzekeraar) voordelen op. Met slechts een klein aantal zorgaanbieders wordt er, om verschillende redenen, geen contract afgesloten. Bij die leveranciers met wie het Stad Holland niet lukt om tot afspraken te komen, zult u in de meeste gevallen een nota van de leverancier meekrijgen. Deze nota dient u bij ons in en zal door ons vergoed worden, voor zover het gehanteerde tarief van de leverancier niet buitensporig hoog is. De regelgeving van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) sluit de vergoeding van excessieve tarieven namelijk uit.
Wat moet ik zelf regelen?
- Eerste keer
- Om voor vergoeding in aanmerking te komen heeft u toestemming nodig van Stad Holland. Wij hebben een schriftelijke aanvraag van uw medisch specialist of physician assistent nodig met een offerte van de leverancier.
- Herhaling
- Voor herhaling (opnieuw verkrijgen) van het hulpmiddel hebben we een offerte en toelichting van de leverancier nodig.
- Problemen hulpmiddel
-
Als er iets aan de hand is met uw hulpmiddel, neem dan contact op met de leverancier.
- Declareren
- Gecontracteerde zorgverleners dienen hun nota’s direct bij Stad Holland in. Als u door een niet-gecontracteerde zorgverlener behandeld wordt, ontvangt u zelf de nota van de zorgverlener en dient u deze vervolgens bij ons in. Deze kunt u eenvoudig declareren via de app of Mijn Stad Holland.
Waar kan ik terecht?
- Erkende leverancier
-
U mag zelf bepalen naar welke erkende leverancier u gaat. Om te voorkomen dat u extra kosten betaalt, adviseren we u naar een gecontracteerde leverancier te gaan.
Dit is een beknopt overzicht, informatie over alle uitsluitingen en beperkingen kunnen in de polisvoorwaarden geraadpleegd worden.