Stad Holland gebruikt cookies

Wij (en derde partijen via third-party cookies) gebruiken de cookies om de website te verbeteren en u gerichte informatie te bieden. Als u alle cookies accepteert, geeft u naast de verplichte functionele cookies toestemming voor het plaatsen van analytische cookies en volg cookies.

  • Analytische cookies: meten het gebruik van de website, om de gebruikerservaring te verbeteren en problemen te signaleren.
  • Volg cookies: meten uw internetgedrag en voorkeuren, zodat we gerichte informatie op onze website kunnen aanbieden. Deze cookies kunnen ook op andere websites gebruikt worden.

U kunt uw cookie instellingen altijd later aanpassen via ons cookiebeleid.

Instellen

Betalingsachterstand

Misschien kunt u soms een rekening niet betalen of betaalt u een rekening een keer te laat. Voor een keer is dat niet erg. Als u de herinnering die wij u sturen op tijd betaalt of u vraagt een betalingsregeling aan, dan komt u niet in de problemen. Toch is op tijd betalen belangrijk. Het voorkomt stress en extra kosten. Een langere periode uw rekeningen niet betalen heeft namelijk gevolgen.

Wat gebeurt er als u niet betaalt?

Als u niet op tijd betaalt, ontvangt u een herinnering van ons, zonder gevolgen of kosten. Wij vragen u in de herinnering om alsnog binnen 14 dagen te betalen. Betaalt u de herinneringen niet, dan heeft het deze gevolgen.

  • Als wij na de herinnering nog steeds geen betaling hebben ontvangen? Dan schakelen wij de gerechtsdeurwaarder in. U betaalt uw schuld aan hen met de extra kosten die zij in rekening brengen.
  • Betaalt u uw schuld bij de deurwaarder ook niet? Dan start de gerechtsdeurwaarder een dagvaardingsprocedure bij de kantonrechter, waar ook weer extra kosten aan verbonden zijn.
  • Bij een premieachterstand van twee maanden ontvangt u van ons een aankondiging over de regeling  betalingsachterstand zorgpremie. In deze brief informeren wij u over de gevolgen van het langdurig niet betalen en bieden wij u nog een regeling aan voor uw achterstand.
  • Bij een premieachterstand van vier maanden ontvangt u opnieuw een aankondiging over de regeling  betalingsachterstand zorgpremie. Om grotere problemen te voorkomen, adviseren wij u contact met ons op te nemen voor een persoonlijke oplossing.
  • Reageert u niet op onze berichten en betaalt u uw premies zes maanden niet? Dan wordt u aangemeld voor de regeling  betalingsachterstand zorgpremie bij het CAK.

Uw premie niet betalen heeft ook deze gevolgen

  • Heeft u een aanvullende verzekering? Dan wordt die stopgezet, zodra wij de deurwaarder inschakelen. Betaalt u bij de deurwaarder uw schuld binnen twee maanden, dan wordt uw aanvullende verzekering aansluitend hersteld. Doet u dat niet, dan kunt u zodra uw achterstand is afbetaald een aanvullende verzekering aanvragen met administratiekosten van € 12,50 en twee maanden wachttijd.
  • U mag niet van zorgverzekeraar veranderen zolang u een schuld heeft. Ook niet als de incassokosten en rente nog niet zijn betaald. Dit is in de wet bepaald.

Regeling Betalingsachterstand Zorgpremie

Bent u aangemeld bij het CAK? Het CAK houdt vanaf dat moment uw premie in. Dit wordt ook wel de bestuursrechtelijke premie genoemd. Dit is duurder dan de basispremie die u aan Stad Holland betaalt. Vanaf 1 januari 2023 is deze premie € 165,70 per persoon per maand. Het CAK houdt het bedrag in op uw salaris, uitkering of pensioen. Uw werkgever of uitkeringsinstantie zijn verplicht mee te werken. Als het niet lukt, ontvangt u een rekening van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Betaalt u niet, dan legt het CJIB beslag op uw bezittingen. Naast uw betalingen aan het CAK, moet u ook uw schuld bij Stad Holland en de schuld bij de deurwaarder aflossen.

Voor vragen over de 'regeling betalingsachterstand zorgpremie' kunt u terecht bij het CAK.

Wanneer wordt u afgemeld bij het CAK?

  • Als u uw volledige achterstand betaalt, inclusief de extra kosten bij de deurwaarder en eventuele eigen risico rekeningen, wordt u afgemeld bij het CAK. Op de eerste van de volgende maand na de betaling van uw schuld, betaalt u weer premie aan ons.
  • Als u een akkoord heeft voor een schuldregeling met een NVVK-lid of u wordt toegelaten tot de WSNP, dan wordt u ook afgemeld door ons.
  • Spreekt u een betalingsregeling af voor uw schuld bij ons en bij de deurwaarder? Dan schorten wij uw aanmelding tijdelijk op. Hier kunt u een verzoek voor indienen. De voorwaarde van deze tijdelijke afmelding is dat uw premies op tijd betaalt en u dus geen herinneringen mag ontvangen. Ook moet u uw schuld blijven afbetalen. Doet u dat niet, dan komt uw tijdelijke afmelding te vervallen.

 

Terug naar 'Informatie over betalen'

Onpartijdig advies bij betaalproblemen

Heeft u onpartijdig advies nodig bij uw betalingsproblemen?

Bel gratis met de Zorgverzekeringslijn.nl op 0800 64 64 644

Of kijk op www.zorgverzekeringslijn.nl

Naar boven