Coronavirus: veelgestelde vragen

Heeft u vragen over het coronavirus? Hieronder vindt u de meest gestelde vragen. 

U ontvangt altijd bericht van uw zorgverlener wanneer uw afspraak niet door gaat. Heeft u geen bericht ontvangen? Dan gaat uw afspraak gewoon door.

U mag een geplande afspraak of behandeling altijd verzetten. Wij adviseren u met het ziekenhuis te bespreken wat er mogelijk is.

Vanaf 1 juni kan iedereen met klachten zich laten testen op het coronavirus. U kunt zich hiervoor aanmelden via een telefoonnummer van de rijksoverheid, zie de website van Rijksoverheid voor meer informatie. De kosten van deze test worden door de overheid vergoed en niet door de zorgverzekeraar. U betaalt dus geen eigen bijdrage en het heeft geen invloed op uw eigen risico.

Iedereen die klachten heeft zoals verkoudheid, hoesten, verhoging of plotseling verlies van smaak en reuk, kan zich laten testen via de overheid. Op de website van Rijksoverheid vindt u meer informatie.

Wanneer u zich via de rijksoverheid aanmeldt voor een coronatest, wordt deze test door de overheid betaald en zijn er geen kosten voor u. Deze activiteiten vallen namelijk onder de Openbare Gezondheidszorg. Voor deze vergoeding geldt geen eigen risico of eigen bijdrage. Dit geldt ook voor een coronatest op verwijzing van de huisarts.

Een coronatest die uitgevoerd wordt in het ziekenhuis bij een patiënt die daar al onder behandeling is, is onderdeel van de DBC en wordt niet apart in rekening gebracht. Deze vergoeding telt wel mee voor het eigen risico.

Wanneer u zich op eigen initiatief laat testen bij een commerciële instelling, bijvoorbeeld voor toegang tot een evenement, is er geen vergoeding mogelijk. Ook voor de aanschaf van een zelftest bestaat er geen vergoeding.

U kunt fysiotherapie op afstand vergoed krijgen. Zo maakt u toch gebruik van de zorg die u nodig heeft. Dit geldt ook voor oefentherapie, ergotherapie of logopedie.

Een aanvullende verzekering sluit u voor een kalenderjaar af. Het tussentijds beëindigen is om die reden niet mogelijk.

Om de continuïteit van de huisartsenpraktijken te borgen mogen de huisartsenpraktijken in Nederland éénmalig een bedrag van € 10,- declareren. Deze declaratie staat vermeld onder "inschrijftarieven en modules". Meer informatie vind je hier.

Medisch noodzakelijke zorg, zoals spoedeisende hulp, ziekenhuis- en huisartsenzorg wordt vanuit de basisverzekering vergoed. Ook als u een coronavaccinatie heeft gehad.

Corona in het buitenland

Spoedeisende zorg in het buitenland wordt, zoals u gewend bent (ongeacht de kleur van het reisadvies) vanuit de basisverzekering vergoed. Dit gaat om kosten die onder de Nederlandse zorgverzekeringswet vallen. Let er wel op dat uw eigen risico hiervoor wel geldt. Overige kosten, zoals een verplichte quarantaine in een hotel, worden niet vanuit de zorgverzekering vergoed.

Repatriëring wordt alleen vergoed op medische noodzaak: als de zorg ter plekke niet op het vereiste niveau is en verplaatsing nodig is om de zorg op het Nederlandse niveau te kunnen aanbieden. Dit wordt beoordeeld door SOS International. Dit betekent niet automatisch een terugkeer naar Nederland, maar kan dus ook een verplaatsing binnen het land waar u verblijft betekenen. Als u desondanks toch verplaatst wilt worden naar Nederland, worden deze kosten dus niet door uw zorgverzekering vergoed.

Beperkingen in de vergoeding van overige kosten in het buitenland dat als reisadvies oranje heeft, hebben alleen betrekking op reisverzekeringen. Voor antwoord op vragen over het coronavirus met betrekking tot uw reis- en annuleringsverzekering verwijzen wij u door naar de website van uw eigen reis- en annuleringsverzekeraar. Ga voor het actuele reisadvies naar de website van Nederland wereldwijd.

Als u in het buitenland verblijft, vergoedt de zorgverzekering medische noodzakelijke zorg, die niet kan wachten tot terugkeer in Nederland. Dit geldt alleen voor zorg die in Nederland onder de basisverzekering valt. Uw basisverzekering dekt geheel deze kosten. Let op: deze kosten vallen wel onder het eigen risico.

Deze kosten vallen niet onder de zorgverzekering als u in quarantaine moet in een vakantiewoning, hotel of andere niet-medische accommodatie. We raden u aan contact op te nemen met uw reisverzekeraar.

Uitsluitend in het geval waarin quarantaine rechtstreeks deel uitmaakt van een opname bij een behandeling in het ziekenhuis, kunnen de kosten van het verblijf onder de dekking van uw zorgverzekering vallen. Daarbij moet sprake zijn van een behandeling die valt onder de verzekerde ziekenhuiszorg. Voor de hoogte van de vergoeding van zorg in het buitenland verwijzen wij u naar informatie over zorg in het buitenland.

Nee, de zorgverzekering biedt geen vergoeding voor de coronatest (Covid-19 PCR).

 Voor meer informatie of adviezen verwijzen we u door naar de website van het RIVM

Heeft u vragen?
Neem contact met ons op!
Moeite met betalen?

Iedereen betaalt voor zijn zorgverzekering, maar het is duidelijk dat (momenteel) mensen worden getroffen door de maatregelen van de overheid. Het is mogelijk dat u moeite heeft met uw maandelijkse betalingsverplichtingen. Ook in deze onzekere tijd kunt u op onze coulance rekenen. Onze medewerkers denken in deze tijd met u mee om een passende oplossing te vinden. Hoe eerder u om hulp vraagt, hoe beter wij kunnen helpen. Neem daarom contact met ons op.