Wachtlijstadvies
Bij wachtlijstadvies gaan we voor u op zoek naar een andere zorgverlener waar u eerder terecht kunt.
Wachttijden
De overheid heeft bepaald wat de maximale wachttijden mogen zijn, de zogenaamde Treeknorm. De maximaal aanvaardbare wachttijden vindt u hier. Wordt u niet binnen deze norm geholpen, dan is de wachttijd te lang.
Wat kunt u doen als u te lang moet wachten?
U kunt uw huisarts vragen wat hij of zij voor u kan doen. Uw huisarts is op de hoogte van uw medische situatie en kan bepalen hoe urgent uw klachten zijn zodat hij of zij contact kan opnemen met uw behandelend arts.
Stad Holland heeft contracten met alle ziekenhuizen in Nederland en met veel zelfstandige behandelcentra (ZBC). U kunt de zorgverleners hier vinden. U kunt zelf nagaan of een zorgverlener u eerder kan helpen. De wachttijden vindt u op de website van het desbetreffende ziekenhuis of ZBC en op www.zorgkaartnederland.nl/wachttijden.
Voor GGZ-hulp kunt u de wachttijden vinden op de website www.kiezenindeggz.nl.
Wat kan Stad Holland voor u doen?
Stad Holland kan niet zorgen dat u voorrang krijgt op de wachtlijst bij uw huidige zorgverlener, omdat dit dan ten koste gaat van iemand anders. Wij kunnen wel kijken bij welke zorgverlener u eerder geholpen kunt worden.
Wachtlijstadvies is mogelijk bij:
- een consult bij een specialist
- diagnostiek(onderzoeken)
- opname in een ziekenhuis of ZBC
- dagbehandeling van de GGZ
- huisarts
- wijkverpleging
- geriatrische revalidatiezorg
- eerstelijns verpleging
Wachtlijstadvies aanvragen
U kunt wachtlijstadvies aanvragen via Mijn Stad Holland of door telefonisch contact met ons op te nemen. Wij gaan voor u na waar u eerder terecht kunt. Een eventuele afspraak bij het ziekenhuis moet u zelf maken. Hiervoor heeft u wel een nieuwe verwijzing nodig.
Houdt u er rekening mee dat reeds gevoerde onderzoeken opnieuw gedaan moeten worden.
Wij kunnen geen bemiddeling doen voor plaatsing in een revalidatiecentrum of een behandeling in het buitenland.