Stemprothese en Spraakversterker
Een stemprothese kan zorgen dat spreken toch mogelijk is na operatieve verwijdering van het strottenhoofd. Spraakversterkers geven gebruikers met een zwakke stem de mogelijkheid hun stem te versterken.
Een stemprothese is het deel dat in de keelopening zit en de spraakversterker wordt buiten de keel gebruikt. De spraakversterker bestaat uit een microfoon en een klein kastje dat de spraak versterkt.
- Basisverzekering
100% vergoeding bij gecontracteerde zorg: dit hulpmiddel wordt in eigendom geleverd
- Compact AV
- Jongeren AV
- Standaard AV
- Uitgebreide AV
- Extra Uitgebreide AV
Geen aanvullende vergoeding
Wat is de gebruikstermijn?
- Afhankelijk van het type hulpmiddel
- De gemiddelde gebruikstermijn is afhankelijk van het type hulpmiddel. Dit wordt beoordeeld bij de aanvraag.
Zijn er bijzonderheden?
- Stemprothese
- De kosten van de stemprothese vallen in de meeste gevallen onder de kosten van het ziekenhuis. Alleen als het hulpmiddel bij u thuis vervangen wordt door uzelf of door uw huisarts, valt het onder hulpmiddelenzorg en kan er een aanvraag ingediend worden.
- Spraakversterker
- De spraakversterker valt onder de hulpmiddelenzorg. Er kan een aanvraag voor ingediend worden.
Wat betaal ik zelf?
Het deel dat boven de maximale vergoeding uitkomt, betaalt u zelf. Daarnaast kan er nog sprake zijn van een eigen risico of eigen bijdrage.
- Eigen risico
- Ja, vergoedingen uit de basisverzekering tellen mee voor uw eigen risico.
- Eigen bijdrage
- Nee, er geldt geen eigen bijdrage.
- Leverancier zonder contract
-
Wij hebben met diverse leveranciers van hulpmiddelen (2020) overeenkomsten afgesloten. Wij maken in deze overeenkomsten afspraken over de kwaliteit, garantie, levering en service. Wanneer u ervoor kiest een hulpmiddel aan te schaffen via een niet gecontracteerde leverancier, moet er altijd vooraf een machtiging worden aangevraagd. Indien Stad Holland Zorgverzekeraar akkoord gaat met vergoeding van een hulpmiddel via een niet-gecontracteerde leverancier, wordt het bedrag van de vergoeding op de machtiging vermeld en wordt het bedrag na ontvangst van de nota in één keer betaald. Indien een verzekerde een hulpmiddel dat in bruikleen wordt verschaft betrekt van een niet-gecontracteerde leverancier, vindt vergoeding plaats tot ten hoogste de kosten die Stad Holland Zorgverzekeraar zou hebben gemaakt bij de verstrekking van een hulpmiddel in bruikleen van vergelijkbare kwaliteit, inclusief afleveringskosten en kosten voor (periodiek) onderhoud, via een gecontracteerde leverancier. De hoogte van de vergoeding kan vooraf worden opgevraagd bij Stad Holland Zorgverzekeraar.
Wat moet ik zelf regelen?
- Eerste keer
- Om voor vergoeding in aanmerking te komen heeft u toestemming nodig van Stad Holland. Wij hebben een schriftelijke aanvraag van uw medisch specialist of physician assistent nodig met een offerte van de leverancier.
- Herhaling
-
Voor herhaling (opnieuw verkrijgen) van het hulpmiddel hebben we een schriftelijke aanvraag van uw huisarts of medisch specialist nodig, met een offerte van de leverancier.
- Problemen hulpmiddel
-
Als er iets aan de hand is met uw hulpmiddel, neem dan contact op met de leverancier.
- Declareren
- Gecontracteerde leveranciers dienen hun nota’s direct bij Stad Holland in. Als u naar een niet-gecontracteerde leverancier gaat, ontvangt u zelf de nota van de leverancier en dient u deze vervolgens bij ons in. Deze kunt u eenvoudig declareren via de app of Mijn Stad Holland.
Waar kan ik terecht?
U mag zelf bepalen naar welke erkende leverancier u gaat. Om te voorkomen dat u extra kosten betaalt, adviseren we u naar een gecontracteerde leverancier te gaan.
Zoek in de zorgatlas naar hulpmiddelenleveranciers.
Dit is een beknopt overzicht, informatie over alle uitsluitingen en beperkingen kunnen in de polisvoorwaarden geraadpleegd worden.